• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
علوم و مهندسی آبیاری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 41 (1397)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 40 (1396)
دوره دوره 39 (1395)
دوره دوره 38 (1394)
دوره دوره 37 (1393)
دوره دوره 36 (1392)
دوره دوره 35 (1391)
دوره دوره 34 (1390)
دوره دوره 33 (1389)
دوره دوره 32 (1388)
مرادی, سبحان, اسماعیلی, کاظم, خداشناس, سعیدرضا. (1397). بررسی توسعه زمانی آبشستگی اطراف خطوط لوله با بهینه‎یابی موقعیت نصب پیگیبک‎لاین. علوم و مهندسی آبیاری, 41(4), 173-187. doi: 10.22055/jise.2017.18834.1361
سبحان مرادی; کاظم اسماعیلی; سعیدرضا خداشناس. "بررسی توسعه زمانی آبشستگی اطراف خطوط لوله با بهینه‎یابی موقعیت نصب پیگیبک‎لاین". علوم و مهندسی آبیاری, 41, 4, 1397, 173-187. doi: 10.22055/jise.2017.18834.1361
مرادی, سبحان, اسماعیلی, کاظم, خداشناس, سعیدرضا. (1397). 'بررسی توسعه زمانی آبشستگی اطراف خطوط لوله با بهینه‎یابی موقعیت نصب پیگیبک‎لاین', علوم و مهندسی آبیاری, 41(4), pp. 173-187. doi: 10.22055/jise.2017.18834.1361
مرادی, سبحان, اسماعیلی, کاظم, خداشناس, سعیدرضا. بررسی توسعه زمانی آبشستگی اطراف خطوط لوله با بهینه‎یابی موقعیت نصب پیگیبک‎لاین. علوم و مهندسی آبیاری, 1397; 41(4): 173-187. doi: 10.22055/jise.2017.18834.1361

بررسی توسعه زمانی آبشستگی اطراف خطوط لوله با بهینه‎یابی موقعیت نصب پیگیبک‎لاین

مقاله 13، دوره 41، شماره 4، زمستان 1397، صفحه 173-187  XML اصل مقاله (1195 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2017.18834.1361
نویسندگان
سبحان مرادی1؛ کاظم اسماعیلی 2؛ سعیدرضا خداشناس3
1دانشجوی دکترا، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مهندسی آب– سازه‎های آبی.
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی آب
3استاد دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی آب.
چکیده
حفاظت از خطوط لوله انتقال َآب- فاضلاب و یا مواد سوختی، روی بستر فرسایشی دریا و رودخانه‎ها در برابر عواملی چون خمش، لغزش و حتی شکستگی از مسائل مهم و پرهزینه در مهندسی دریا بحساب می‎آید. مشاهدات عینی نشان داد، خطوط لوله که بر بستر فرسایشی دریا و رودخانه‎ها قرار گرفته، در اثر آبشستگی موضعی ایجاد شده، دچار دفن طبیعی(خوددفنی لوله) در بستر رسوبی می‎شود. اما در شرایط طبیعی فرآیند دفن با سرعت کمی اتفاق می‎افتد. از اینرو با نصب زائده‎ای روی خطوط لوله، سعی در افزایش سطح مقطع عمود بر جریان(ایجاد تغییرات الگوی جریان در اطراف خط لوله) و نهایتاً وقوع فرسایش در سرعت‎های محیطی کمتر و با شدت بیشتر می‎باشد. مطالعات پیشین نشان می‎دهد که نصب باله در بالای خط لوله، سبب افزایش مقدار فرسایش در اطراف لوله می‎شود. کاربرد پیگیبک‎لاین(Piggyback line) نصب شده با شکل مقطع و زوایای‎ متفاوت، روی خطوط لوله اصلی می‎تواند تفاوت عمده‎ای با تحقیقات انجام شده قبلی داشته باشد. در پژوهش حاضر، به روش پای-باکینگهام(Pi-Bukingham) تمامی متغیرهای تأثیرگذار بر ابعاد آبشستگی موضعی زیر خطوط لوله، تحلیل ابعادی شده است. و تأثیر پارامترهای بدون بعد بدست آمده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی حاکی از آن است که، آبشستگی لوله به همراه پبگببک‎لاین تا 2 برابر نسبت به لوله ساده افزایش یافته است. پیگیبک‎لاین با شکل مقطع مثلثی، برای افزایش مقدار عمق حداکثر آبشستگی در زاویه نصب منفی 135 درجه، دارای بهترین عملکرد بوده است. و در بستر ریزدانه بطور میانگین تا 4 برابر و در بستر درشت‎دانه بطور میانگین تا 6 برابر عمق آبشستگی را نسبت به حالت لوله ساده افزایش می‎دهد.
کلیدواژه‌ها
فرسایش تونلی؛ آبشستگی؛ پیگیبک‎لاین؛ خط لوله
موضوعات
سازه های آبی
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the Time Development of Scour Around Pipelines With Optimization the Mounting Position of Piggyback-Line
نویسندگان [English]
Sobhan Moradi1؛ Kazem Esmaili2؛ Saeid Reza Khodashenas3
1Ph.D. Student, Ferdowsi University of Mashhad, Agriculture Collage, Water Structure Engineering Faculty.
2Associate Professor,Ferdowsi University of Mashhad, Agriculture Collage, Water Engineering Faculty.
3Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Agriculture Collage, Water Engineering Faculty.
چکیده [English]
Protection of water pipelines - wastewater or fuel materials - on the bed of erosion of the sea and rivers against such factors as bending, slipping and even fracture are important and costly issues in ocean engineering. In order to protect the potential destruction and fracture of these pipelines due to hydrodynamic forces of flow-waves or human activities. It is necessary to be covered with a concrete-coat or buried at an appropriate depth of bed with trenching.Objective observations showed that the pipelines that are located on the erosion bed of the sea and the rivers have the potential to produce a natural burial (self-burial pipe) in a bed of sediment, due to localized scouring.But in natural conditions, the burial process takes place with little speed. Therefore, by installing the spoiler on the pipelines, it is attempting to increase the Perpendicular cross-section of the flow (making changes in the pattern of flow around the pipeline) and, finally, the occurrence of erosion and self-burial inlower environmental velocities, but more intense. Therefore, it is necessary to first investigate the factors affecting for erosion sediment bed and estimate the dimensions of scour hole under pipelines, to study the accelerating factors and its effects on ocean engineering.
Themost of researchers considered the local scouring around the pipelines relatede to be rapid, the depth of the flow, the pipe diameter and the particle size of the bed. Moncada-M and Aguirre-Pe (1999) describe that, the scour depth below the pipeline as a function of the flow loss number and the dimensionless distance between the pipe and the intact bed. Cheng and Chew (2003) and Zhao and Wang (2009), by simulating the flow area around the pipeline with the mounted fin on it, found that the lifting force and shear stress in the bed and the scour depth increased with the fin. (2012), by using laboratory results, showed that the flow loss number and the height of the fin had a significant effect on the depth of scouring under the horizontal pipelines. Shan et al. (2015) with numerical evaluation of self-burial of tube with the fin mounted on it, and in displacement mode, with Fluent software, found that increasing the flow loss number in near of the bed would help to increase the burial speed of the tube.
recently studies showed that the mounting of the fins on the pipeline lead to increasing the amount of erosion around the tube. The application of mounted Piggyback line with cross sectional and different angles on the main pipelines can be a major difference with previous research.
کلیدواژه‌ها [English]
Tunnel erosion, Scour, Piggyback-line, Pipeline
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 40
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License                                  
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 

web hit counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.