تاثیر فاصله بر توان مهار شده حاصل از نوسانات دو سیلندر با آرایش پشت سرهم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای سازه های آّبی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 استاد گروه سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استاد گروه معماری دریایی و مهندسی دریا، دانشکده مهندسی دانشگاه میشیگان

چکیده

در این مقاله اثر فاصله ی دو سیلندر زبر دایره ای پشت سر هم بر حرکت ناشی از جریان بررسی شده است. حرکت ناشی از جریان، پدیده ی است که در سازه های مختلف در جریان های پایدار مانند مبدل های حرارتی، پل ها، ساختمان ها و سازه های دریایی رخ می دهد. ارتعاش ناشی از گردابه ها و گالوپینگ رایج ترین پدیده ها در حرکت ناشی از جریان هستند که در دستگاه مبدل گردابه به دلیل اثر متقابل لایه ی برشی و کفاب سیلندر بالادست رخ می دهد. برای نیل به این هدف، توان مهار شده برای سیلندر بالادست، پایین دست و مجموع انرژی استخراج گردیده است. معمولا با افزایش سرعت مقدار توان مهار شده در منطقه ی گالوپینگ افزایش می یابد، اما برخلاف انتظار در محدوده ی سرعت های بین 0/9 و 1/3 متر در ثانیه، یک افت یا یک پرش ناگهانی درمقدار توان مهار شده دیده می شود. هدف این مقاله، یافتن دلیل حضور این تغییرات و ارتباط آن با فاصله ی بین دو سیلندر می باشد. نتایج نشان می دهد، افزایش فاصله ی دو سیلندر بر الگوی جریان بین دو سیلندر و درنتیجه افت ها و پرش ها موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of spacing on harnessed power for two tandem cylinders

نویسندگان [English]

  • Vida Atashi 1
  • Mehdi Ghomeshi 2
  • Michael Bernitsas 3
چکیده [English]

In this paper, the effect of tandem spacing on FIM of two circular cylinders with PTC is investigated. FIMs present a source of challenge for diverse structures in steady flows such as heat exchangers, bridges, buildings or offshore structures. The most common FIM phenomenon is vortex-induced vibration (VIV). VIV and galloping are the most commonly occurring FIM and are performed in the VIVACE Converter mechanics along with interaction between shear layers and wakes of upstream cylinders. To achieve this goal, the harnessed power for upstream, downstream and synergy was extracted.Usually, the harnessed power in galloping region is increased with increasing in flow velocity. Unlike what was expected, drops and jumps in Power harness in the velocity range of 0.9<u<1.3m/s were observed in the galloping region. The objective of this paper is to find the reason for these changes and the relationship between the distances of two cylinders with changes in harnessed power. The results show that increase in distance between two tandem circular cylinders would change the flow pattern and drops and jumps as a result.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tandem cylinder
  • harnessed power
  • galloping
  • VIV