@article { author = {Ghanbari Adivi, Elham and Fathi Moghadam, Maniichehr}, title = {Vegetation impact on the drag coefficient and resistance of trees against shore waves}, journal = {Irrigation Sciences and Engineering}, volume = {38}, number = {2}, pages = {103-112}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-5952}, eissn = {2588-5960}, doi = {10.22055/jise.2015.11352}, abstract = {Effect of the shore green belt on reduction of wave height and energy of the attacking waves is studied. Experiments are conducted for two patterns, triangular spaced 5 × 5 and 10 × 10 cm, 3 width of 10, 30 and 40 cm, 5 shore slopes of 0, 3, 5, 7 and 10% and 5 wave heights of 1/5, 3, 4, 6 and 8 cm. In total, 325 different cases were examined. Dynamic pressure was measured at several points of the shore model by pressures transducer. The wave force absorbed by the green belt was measured directly by a system of load cell. Results showed a considerable effect of green belt on reduction of wave height and energy. For all of shore slopes, the maximum of momentum absorption and wave height reduction was in 5×5 pattern and width of 40. The force absorption for spaced 5 × 5 was more than 10 × 10. The average rate of force absorption, between 5 × 5 and 10 × 10, was 1/3.}, keywords = {Force,Green belt,shore,Wave}, title_fa = {تأثیر پوشش گیاهی بر میزان ضریب کشش گروهی درختان و مقاومت پوشش در مقابل امواج ساحلی}, abstract_fa = {در این پژوهش به‌منظور استهلاک انرژی ناشی از امواج در سواحل رودخانه و یا دریا امکان استفاده از کمربند سبز درختی به‌جای سیستم سخت مانند موج‌شکن که هزینه زیادی در بر دارد، موردبررسی قرارگرفته است. آزمایش­ها به‌صورت دوبعدی در کانال موج، برای ارزیابی تأثیر پوشش بر کاهش اثر امواج دریا انجام شد. ساقه­های پلاستیکی بدون انعطاف با قطر 5/1 و 2 سانتی­متر و در شرایط غیر مستغرق در قسمت ساحلی کانال به کار گرفته شد. آزمایش‌ها با چیدمان مثلثی با فواصل 5× 5 و 10×10 سانتی­متر، سه حالت عرض پوشش 10، 30 و 40 سانتی­متر در پنج شیب مختلف برای ساحل شامل شیب­های 0، 3، 5، 7 و 10 درصد و پنج ارتفاع موج 5/1، 3، 4، 6 و 8 سانتی­متر انجام گردید که درمجموع باحالت بدون پوشش 325 حالت مختلف بررسی شد. نیروی ناشی از موج بر بدنه ساحل برای اولین بار با استفاده از روش اندازه‌گیری مستقیم به کمک نیروسنج الکترونیکی (لودسل) نصب‌شده در زیر قسمت متحرک فلوم، برآورد گردیده. نتایج تجربی نشان داد که کمربند سبز در کاهش اثر مخرب امواج از طریق جذب نیروی مخرب موج در قالب نیروی کشش بر روی درختان، تأثیر به­سزایی داشته است و همچنین تأثیر عرض پوشش مقابل جریان بر میزان ضریب کشش مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت رابطه تجربی برای بررسی میزان این تأثیر پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {کمربند سبز,ساحل,نیرو,موج}, url = {https://jise.scu.ac.ir/article_11352.html}, eprint = {https://jise.scu.ac.ir/article_11352_d62b0adc1a24812ae5bde4eb31390c60.pdf} }